صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید
عرض تسلیت به مناسبت درگذشت محمد رضا شجریان استاد موسیقی سنتی ایران به دوستان
تحلیل شاخص کل و جو بازار
شاخص کل در پایان روز کاری 4 شنبه توانست با صعود 24هزار واحدی در یک میلیون پانصد و چهل هزار واحد کار خود را پایان دهد همچنین شاخص کل هموزن نیز در هفته گذشته وضعیت نسبتا خوبی را سپری کرد
همانطور که در چارت میبینید از زاویه نزولی شاخص کل کاسته شده است و همچنین در اندیکاتورها نیز از وضعیت بهتری بنسبت هفته های قبل برخوردار هستیم
شاخص از دیدگاه ایچیموکو نیز با مثبت احتمالی فردا میتواند حمایت تنکنسن را بدست بیاورد و سپس برای بدست آوردن حمایت کیجونسن در محدوده یک میلیون و ششصد هزار واحد تلاش کند
شکست یک الا دوسطح مقاومتی برای تثبیت و اعتبار حمایت شاخص در یک میلیون و چهارصد و هشتاد هزار واحد همچنان مورد نیاز است
جو بازار
در معاملات هفته قبل در سهام دلاری پترویی و فولادی و سنگ آهنی و...شاهد کاهش حجم معاملات در مثبت بودیم اما از طرفی نیز در منفیها شاهد حضور پررنگ خریداران بودیم
لیدری جو بازار در این مقطع همچنان بنظر بنده به عهده سهام خودرویی با مرکزیت سهم خودرو است در تحلیلهای قبل نیز عرض شد که حتی میتواند بر شاخص کل هموزن نیز تاثیر گذار باشد کما اینکه توانست این شاخص را نیز مثبت کند
سطح 335 و 365 دو مقاومت کوتاه مدت سهم خودرو میباشد سهم توانسته از اخرین حمایت خود در 251تومان فاصله خوبی بگیرد بنابراین در صورت برگشت انتظار داریم که مجددا به زیر سیصد تومان برنگردد!!
گرچه منفیهای احتمالی ان موثر بر جو بازار است
موضوع بعدی
برای این مقطع بازار صحبتهای زیادی هست که سهامداران با دولت انجام دهند اما واقعا مشخص نیست که کسی اینها را میخواند و تاثیر دارد؟ یا فقط خستگی نوشتن ان برای نویسنده باقی میماند؟
وزیر محترم اقتصاد اخر هفته قبل صحبت کرده اند که ما حمایتهای بنیادین از بورس میکنیم ! بازار را عمق میبخشیم و همچنین باقیمانده سهام بانکی را در دارا سوم عرضه میکنیم!
دوستان که یادشان هست زمانیکه بحث افزایش سرمایه ها از محل سلب حق تقدمها امد بنده عرض کردم که گروه بانکی و خودرویی از صنایعی هستند که در این افزایش سرمایه ها پیشقدم خواهند شد
اما چه اتفاقی افتاده که این صنایع و برخی صنایع دیگر نیازمند این افزایش سرمایه ها هستند؟
گروه بانکی همیشه یک گروه سودساز بوده که سیاستهای همین دولت در زمان اولین وزیر اقتصاد جناب طیب نیا باعث زیانده شدن انها شد حدود 5سال این صنعت بدستور دولت سودهای تضمینی به سپرده گذاران پرداخت کرد در حالیکه در اقتصاد چنین سودی ساخته نمیشد دولت وقت برای مهار تورم که میتوانست در انزمان باتوجه به بنیه مالی خود از سایر روشها استفاده کند رکود اقتصادی شدید ایجاد کرد و این صنعت با پرداخت سود تضمینی به سپرده گذاران دچار زیان و ورشکستگی کرد و ترازنامه انها بهم ریخت و نسبت کفایت سرمایه ها بشدت کاهش یافت
بعد با تورمی که ایجاد شد و کاهش ذخیره ها و افزایش نسبی دارایی انها این صنعت توانسته خودرا سر پا نگهدارد
الان سهامداران عمده این صنایع حتی بنیه مالی ندارند که در افزایش سرمایه از محل اورده این صنعت که بشدت نیز نیازمند هستند شرکت کنند
دولت قصد دارد با افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدمها از طریق بورس این صنایع را احیا کند
که این یک کار بنیادی هست و مورد تایید همه اما مشروط به شروطها!!
که پس از تقویت بنیادی این شرکتها مجددا این صنایع را با دستوری کردن عملیات انها زیانده نکنیم در مقاطع دیگر!!
صنعت خودروسازی میتواند زیانده نباشد بشرطی که نرخ فروش انها دستوری نباشد و اگر بازار قیمت محصولات آنها را تعیین کند
بیش از نصف قیمت فعلی انواع خودرو به جیب دلالان میرود در حالیکه صنعت ان زیانده است و خودش نیازمند حمایت میباشد
افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم برای این صنعت زمانیکه دلیل بنیادی زیانده بودن انها برطرف نشده صرفا موجب کاهش بتای بازار بر سایر سهام میشود
ما صنایع زیاد دیگری هم داریم که اگر دولت نرخ فروش دستوری بر انها بخواهد همچنان اعمال کند به سرنوشت همین صنایع دچار خواهند شد
قیمت هر کیلو شکر وارداتی فکر کنم با نرخ امروز دلار بالای 20هزارتومان باشد که شرکتهای قند و شکر ما با فروش دستوری زیر ده هزار تومان میفروشند!!
در صنایع لاستیک و تایر و.....
دولت به برخی صنایع امتیازهایی از قبیل نرخ خوراک و...میدهد که در مقاطعی نرخ فروش دستوری انها توجیه پذیر میکند اما برخی صنایع دیگر امتیاز خاصی هم نمیدهند و نرخ فروش دستوری دارند!
کاملا توجیه پذیر هست که دولت با این این روشها و فشار بر صنایع تا مرز ورشکستگی!! قصد حمایت از قدرت خرید مصرف کننده دارد
اما قدرت خرید مصرف کننده راه حلها و کلیدهای حل خاص خودش را دارد حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان حدود یک بیستم متوسط دستمزد جهانی است!! که ما باید این مسئله کلیدی را برای پرهیز از استثمار نیروی کار و افزایش قدرت خرید به متوسط دستمزد جهانی نزدیک کنیم!!
چگونه است که دولت و نمایندگان محترم کاملا مشرف به قیمت بنزین و سایر خدمات دولتی به قیمت جهانی ان هستند و هر بار انها را با افزایش به متوسط قیمت جهانی میرساند اما متوجه مشکل اصلی نیستند!!!؟؟؟؟
بورس و سهامداران در این مقطع کمکهای بزرگی به اقتصاد کرده اند هرماه حدودا 10شرکت داریم که افزایش سرمایه از محل اورده میدهند و سهامداران با شرکت در انها در طرحهای توسعه شرکتها و برطرف کردن نیاز نقدینگی انها شرکت میکنند
درست هست که سهامداران عمده انها بیشترین واریز انجام میدهند اما همین سهامداران عمده نیز بتوسط رونق گفتن بورس در این دوسال گذشته و فروش سایر سهام خود به سهامداران به چنین قدرتی رسیده اند
اگر سهامداران نبودند صندوقهای بازنشستگی و همین تامین اجتماعی حتی نمیتوانستند حقوق بازنشستگان خود را بدهند چه رسد به افزایش سرمایه شرکتهای تابعه خود از محل اورده!!
ریزش بورس به این خاطر بوده است که توقع دولت و شبه دولتیها از نقدینگی سهامداران بیش از اندازه و ظرفیت بوده است بخصوص در قبال کار بنیادین دولت برای شرکتها بسیار کمتر بوده و انتظار بخش خصوصی بیشتر بوده است
حال با عمق بخشیدن به بازار! و انتشار تادلتان بخواهد سهام جدید ! و در اکثر نمادها بخصوص وفور تعداد سهام با پی به ای بالا و بعد از افزایش سرمایه از تجدید ، قیمت انواع سهام برمیگردد به زیر هزار تومان و سپس 500تومان که کنترل بازار در آن مقاطع نیز باز ملزم به سودساختن هر صنعت و داشتن پی به ای منطقی زیر 10 میباشد!!
باید به وزیر محترم اقتصاد عرض شود که بازار بدین شکل عمق پیدا نمیکند! بازار زمانی عمق پیدا میکند که همزمان با افزایش تعداد سهام شرکتها و همچنین عرضه های اولیه پی به ای بازار نیز منطقی باشد و سود شرکتها همزمان با صعود قیمت سهام افزایش یابد و نرخ بازگشت سرمایه برای سهامداران با سهامداری بلند مدت حد اقل زیر 10باشد وگرنه ایجاد این موجهای صعودی سفته بازانه و مقطعی تحلیل میشود!!
افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم برای بانکها باعث میشود که نقدینگی با پشتوانه سهامداران به بانکها تزریق شود و از محل انتشار اسکناس بدون پشتوانه نباشد این نقدینگی سپس صرف وام دادن بانکها به صنایع میشود و یک چرخه سالم شکل میگیرد اما شرط ان این هست که زمانیکه این صنعت جان دوبار گرفت مجددا برای حمایت از سایر مشکلات! نرخ سود بانکی افزایش نیابد که باز نقطه بگذاریم سرخط!!
و در صنعت خودرو سازی نیز همچنین....
در پایان بنظرم دولت دارد بسیار فراتر از نقدینگی موجود سهامداران و ظرفیت بازارسرمایه ، بفکر تامین منابع از این بازار هست بدون انکه از خودش مایه گذاشته باشد!!
با افزایش سرمایه از تجدیدها و عرضه های دارا یکم و دوم و...میتوان موج های صعودی در بازار ایجاد کرد اما اگر صعودهای بازار ریشه در تغییرات بنیادین و افزایش سود آوری شرکتها نداشته باشد مجددا به نزولها و اصلاحهای اینچنینی برخواهد خورد
در شاخص حدود یک میلیو.ن واحد و زمان اغاز موج صعودی قبلی در همین صفحه همین موارد را هشدار داده بودیم که امیدواریم مجددا شاهد این صعودها و نزولهای بدون دلیل بنیادی و بدون حمایت عملی از بازار نباشیم
بازار فردا متعادل و مثبت تحلیل میشود موفق باشید ع-خاکسار
ع- خاکسار قیری نویسنده کتاب تحلیل تکنیکال معامله گری حرفه ای در بازار سرمایه و کتاب در موقعیت یا سلام سرکار
تحلیلهای اینجانب سیگنال خرید یا فروش نیست و مبنای معاملات شما نباید باشد